יום רביעי, 15 בדצמבר 2010

צליאק

מחלת ה- צליאק (או בעברית, כרסת) הינה מחלה מעיים הנגרמת בעיקרה מאכילת גלוטן, חלבון אשר קיים בדגנים כמו: חיטה, שיבולת שועל, שעורה וכדומה. כיום המחלה הרבה יותר נפוצה מאשר מבעבר, אם כי עדיין קשה מאוד לאבחן אותה. מחלת ה- צליאק הינה מחלה חשוכת מרפא ובדרך כלל תורשתית, כאשר אמצעי הטיפול בה הוא בעיקר טיפול הימנעות. כלומר אכילת מזון ומוצרים ללא גלוטן.

אם בעבר המזון ללא גלוטן לחולי צליאק היה מסתכם בסוגי לחם בלבד היום קמו לא מעט חברות המספקות מוצרים רבים, טעימים ובריאים אשר אינם מכילים גלוטן. בין המוצרים אפשר למצוא: רטבים, קמחים, אבקות, עוגות, עוגיות ועוד שלל מוצרים. אמנם מוצרים אלה מיודעים בעיקר לחולי צליאק אך רבים מן הרופאים קובעים כי מזון ללא גלוטן הוא מזון בריא יותר, כך שגם אנשים אשר אינם סובלים מהמחלה רוכשים מזון זה.

אחד התסמינים העיקריים של מחלת צליאק הינם בעיות בעיכול, תפיחות וכאבי בטן, עייפות מרובה ועוד. כידוע, חולי ה- צליאק רגישים לחלבון הגלוטן כך שעליהם לאכול אך ורק מוצרים שאינם מכילים חלבון זה. כיום ניתן למצוא לא מעט רשתות מזון וחברות המתמחות בשיווק וייבוא מוצרי מזון ללא גלוטן לחולי צליאק.

חולי צליאק נאלצים להתמודד עם קשיים רבים היות ועליהם להקפיד כל הזמן שאת האוכל שהם אוכלים עליו להיות ללא גלוטן. למרות שבשנים האחרונות בעקבות המודעות הרבה למחלת ה- צליאק קמו חברות במטרה לספק מזון טעים ללא גלוטן בכדי להקל על החולים הסובלים מהמחלה, עדיין המגבלות הן רבות וקשה למצוא מגוון רחב של מאכלים. בנוסף קיים גם קושי רב לשמור על דיאטה נטולת גלוטן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה